STOWARZYSZENIE LGD BRAMA LUBUSKA

ul. Wałowa 1
66-200 Świebodzin
tel. 68 475 46 23
NIP: 927-189-81-99

Kodeks Przedszkolaka

NIEPUBLICZNE  BAJKOWE PRZEDSZKOLE W ZWIERZYNIE

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

 

Kodeks przedszkolaka to jest definitywny musthave każdej sali w naszej placówce. W innym wypadku ciężko byłoby egzekwować nieprzestrzeganie zasad, gdyby nie były one znane i zrozumiane przez dziecko.

Długo szukałam odpowiedniego kodeksu. Oczekiwania nie były nad wyrost, chciałam, aby kodeks był:

  • obrazkowy z niewielką ilością tekstu;
  • czytelny;
  • wpadający w pamięć;
  • zwięzły, ale możliwy do rozwinięcia;
  • pozytywny – wskazujący kierunek, a nie zabraniający (nie biegamy -> chodzimy powoli)
  • estetyczny;
  • plastyczny* (wyjaśnię to zaraz, daję słowo!)
  • (byłoby miło: tani w wydruku).

 

Natchniona pomysłami z anglojęzycznych stron, postawiłam na najprostszą wersję do zapamiętania.

Na dowód, spróbuj zapamiętać sama

Oto część pierwsza, zapamiętaj: oczy, uszy, usta, ręce, nogi

 

 

 

 

 

Oto część druga:

Nasze zasady:

  • oczypatrzą uważnie,
  • uszysłuchają uważnie,
  • ustamówią ciuchutko,
  • ręcesą pomocne,
  • nogichodzą powoli.

 

 

 

Rozwinięcia dla przykładu:

Oczy – patrzą uważnie:

  • skupiamy na osobie, która mówi;
  • pozwalamy innym patrzeć bez przeszkód, czy to na widowni podczas spektaklu, czy też w trakcie zajęć.

Uszy – słuchają uważnie:

  • skupiamy się na osobie, która mówi;
  • staramy się zapamiętywać ważne informacje;
  • pozwalamy innym słuchać bez utrudnień.

Usta – mówią cichutko:

  • w czasie zabawy swobodnej mówimy półgłosem;
  • w czasie wyznaczonym przez nauczyciela pracujemy w ciszy;
  • stosujemy zwroty grzecznościowe;
  • gdy czegoś potrzebujemy od pani/innej osoby, podchodzimy do niej.

Ręce – są pomocne:

  • dbamy o porządek w naszej sali;
  • jako dyżurni, pomagamy pani technicznej przy posiłku;
  • pomagamy kolegom/pani, gdy tego potrzebują i chcą;
  • sygnalizujemy, gdy chcemy coś powiedzieć w czasie zajęć.

 

Nogi – chodzą powoli:

  • dbamy o bezpieczeństwo własne i kolegów;
  • biegamy w wyznaczonych miejscach i określonym czasie.

Czas na gwizdkę *.

Wprowadzając kodeks w życie na pewno go omawiamy. I na pewno żadna nie zakłada naiwnie, że po jednym odczytaniu go dzieciom, będą go pamiętać i przestrzegać. Myślę, że dobrze jest zakorzenić zasady w grupie – np. realizując tydzień dotyczący zasad we wrześniu, a następnie odwołując się do niego w każdej sytuacji, która tego wymaga.

 Korzystając z symboli użytych w kodeksie można tworzyć gry, emblematy do samooceny dzieci i całe mnóstwo innych rzeczy, które przyjdą nam do głowy.

 

                                                                                                          

KOSTKA:

  • gdy dziecko wyrzuci daną ilustrację, nazywa zasadę lub rozwija;
  • gdy wylosuje pole z dziećmi (tytułowy obrazek Nasze zasady) stara się wymienić wszystkie 5 zasad
  • gdy dziecko wyrzuci daną ilustracje, wymienia jedną rzecz, która mogłaby złamać tą zasadę;

 

 

KARTECZKI DO SAMOOCENY:

  • np. losowane przy podsumowaniu każdego dnia

 

 

 

 

 

Dodatkowe informacje

Gminy członkowskie

  • Bledzew
    Bledzew
  • Dobiegniew
    Dobiegniew
  • Drezdenko
    Drezdenko
  • Lubrza
    Lubrza
  • Łagów
    Łagów
  • Międzyrzecz
    Międzyrzecz
  • Pszczew
    Pszczew
  • Przytoczna
    Przytoczna
  • Skwierzyna
    Skwierzyna
  • Skąpe
    Skąpe
  • Stare Kurowo
    Stare Kurowo
  • Strzelce Krajeńskie
    Strzelce Krajeńskie
  • Szczaniec
    Szczaniec
  • Świebodzin
    Świebodzin
  • Zwierzyn
    Zwierzyn